04. Prvá pomoc pri zranení nožom

19.05.2010 05:26

Z tejto oblasti mám bohaté skúsenosti odskúšané najmä na vlastnom tele. Niekoľkokrát som bol roztržitý a spôsobil som si zranenie. Ako varovanie uvediem pár prípadov. Stalo sa mi napríklad to, že pri príprave trojnožky na ohnisko som si zarezal nôž do ľavého ukazováka. A to tak, že sa zarazil až do kosti. Bolo to celkom bolestivé. Zranenia začalo okamžite krvácať. Musel som si poškodiť nejakú žilu, pretože krvácanie som zastavil až po pätnástich minútach. Ale pretože som zachoval pokoj, tak som zranenie ošetril a dnes na menovanom mieste mám len jazvu.

Druhý prípad je zase z iného súdka. Pri štiepanie dreva som si nedal pozor a rozsekol som si topánku. Poviete si nič sa nestalo, len si rozsekol topánku, žiadna krv netečie. Musíte vziať ale do úvahy jednu vec. Bolo pol metra snehu a mínus sedem stupňov. Čakala ma pochod lesom a hlavne snehom. Poviem vám, že som mal čo robiť aby som nemal omrzliny. Určite sa tým poučí a vyvarujte sa podobným hlúposť, aké som si navaril ja.

a) ľahké porezania - zranenia, ktoré málo krváca vydezinfikujeme liekom, ktorý by ste mali mať vo svojej taktickej veste. Zaviažeme obväzom, alebo necháme zaschnúť na vzduchu. Ide o to na akej časti tela sa zranenia nachádza.

b) ťažšie porezaniu - jedná sa o hlbšie, viac krvácajúce zranenia. Chvíľu necháme z rany odtekať krv. Tá odplaví nečistoty a ranu nemusíme dezinfikovať. Potom ranu zafixujeme obväzom. Ak krvácanie pokračuje, rana sa musí preväzovať. Po scelení rany sa obväz sa odstraňuje, aby rana nezmokvala. Časť tela sa nezaťažuje a prípadná kontrola u lekára nie je na škodu. V prípade komplikácií je nutná. Pokročilejší a trénovaný človek si samozrejme vie rady aj v prípade komplikácií (treba zápal).

c) poškodenie tepny - tepnovej krvácanie je veľmi nebezpečné. Pokiaľ sa jedná o ruku prikladá sa tlakový obväz a organizmus nezaťažujeme a snažíme sa zabezpečiť prepravu k lekárovi. Pri strate väčšieho množstva krvi hrozí smrť. Pokiaľ sa jedná o stehennú alebo inú veľkú tepnu musí sa okamžite privolať lekárska pomoc. Ak to nie je možné tak takmer nie je šanca prežiť. Vykrvácať môžete počas niekoľkých desiatok sekúnd a následne zomriete. Každopádne sú s týmto typom zranení veľké problémy a keď ste ďaleko od civilizácie bez komunikačných prostriedkov tak umierate na vykrvácanie.